Visie
Het leveren van een positieve bijdrage in de samenleving door het opleiden en begeleiden van studenten en zorgpersoneel. Kwalitatief hoogwaardig studiemateriaal (digitaal en hardfolio) en toetsvragen worden ontwikkeld om studenten optimaal te begeleiden en hen in staat te stellen hun diploma of hun BIG-registratie te behalen. Dit vermindert ook het aantal voortijdige schoolverlaters (VSV).
Dit is van toepassing:
Voor de student: zowel wat betreft het welzijn van de student als wat carrièrevorming betreft: het behalen van een diploma, om in het werkveld actief te zijn of door te stromen naar een vervolgopleiding. De erkenning krijgen dat de student ook iets kan.
Voor de ROC: ROC’s worden (financieel en door de inspectie) afgerekend op de studenten die gediplomeerd zijn.
Voor het werkveld (zorgorganisaties): Er is grote schaarste aan personeel, met name in de zorg, zodat er een groter aanbod is van gekwalificeerd personeel en voor een succesvolle herregistratie van zorgpersoneel in het BIG-register.
Voor de overheid: er zijn minder uitkeringen betreffende werkloosheid, etc.
Missie
Studiemateriaal wordt aangepast aan de huidige kernwaarden en richtlijnen. De samenleving verandert. Dat betekent dat het aanbod van het Onderwijsbureau Niekerk ook verandert. Bij de onderwijsmethode GoFuture worden studenten in een gegamificeerde leeromgeving uitgedaagd bij ondernemend leren.
Toetsvragen (20.000 vragen) over verpleegtechnische handelingen voor de BIG-registratie worden elk kwartaal aan de hand van de bijstellingen van Vilans aangepast. Dat betekent dat de BIG-geregistreerde vragen altijd actueel zijn. Er zijn toetsvragen voor niveau 2, 3, 3IG, 4, 5, 6 en TGV (Team gespecialiseerde verpleging). De Toetsenbank bevat ook vragen voor de profielen: Gehandicaptenzorg (GHZ), Geestelijke Gezondheidszorg, Kraamzorg en Verslavingszorg.
Burgerschap is gericht op participatie, zoals politieke betrokkenheid, duurzaamheid, veiligheid, internationalisering, ondernemerschap, interculturaliteit en levensbeschouwing. Basiswaarden zoals mensenrechten en acceptatie van diversiteit zijn uitgangspunt in onze meningsvorming en handelen. Er worden verantwoorde keuzes gemaakt die bijdragen aan een gezonde leefstijl. Het gaat om bewegen en sport, voeding, roken, alcohol, drugs en seksualiteit.
Loopbaanbegeleiding zorgt ervoor dat studenten zo min mogelijk uitvallen (door slechte resultaten, veel verzuim, verkeerde studiekeuze). Onderwijsbureau Niekerk heeft voor de studiekeuze een unieke beroepskeuzetest ontwikkeld, die bestaat uit zo’n 40 filmpjes. Er zijn kritische beroepssituaties verfilmd in zorgorganisaties en kinderopvangcentra. Aan het einde van zo’n film geeft de student via de test aan of hij over voldoende competenties beschikt en of hij het leuk vindt om het betreffende beroep te kunnen c.q. willen uitvoeren en hiervoor te kiezen.
De cursus Veiligheid leert de student in noodsituaties thuis, op straat of op het werk adequaat handelen, zodat de veiligheid van een ieder dus ook van cliënten c.q. kinderen is gewaarborgd. Als BHV-er kan de student op verantwoorde wijze een beginnende brand bestrijden, levensreddende handelingen toepassen, reanimeren (met AED), en een ontruiming/evacuatie begeleiden.
Kernwaarden
- Kwaliteit leveren
- Innovatie stimuleren
- Verbinding zoeken
- Samenwerken: samen sta je sterk
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Respect hebben voor elkaar
- Vertrouwen hebben
- Stimuleren van diversiteit
- Rekening houden met duurzaamheid
Maatschappelijke betrokkenheid
Het leveren van een positieve bijdrage is in de loop der jaren verruimd. Door betrokkenheid in sport en kunst schrijft Onderwijsbureau Niekerk wielerartikels, sportboeken en heeft hij een kerstspel ontwikkeld. Door sociale betrokkenheid werd Kees van Niekerk voorzitter van de Onderdeelcommissie en lid van de Ondernemingsraad van het Albeda College. Hij was bestuurslid van het landelijk Platform Medezeggenschap MBO.